Oirlo - Lullingen - Kuttingen - Oirlo

Gisteren (Vrijdag, 12 juni) hadden we onze eerste OLKO-rit. Een route over 157 kilometer. Het begon vrij vlak, maar werd al snel heuvelachtig om te eindigen met een paar pittige beklimmingen, waarvan de laatste op de weg van ons appartement.

Uiteindelijk toch 800 hoogtemeters.  Na 100 kilometer stond Theo P. bij het plaatsje Gangelt op ons te wachten, waar we werden getrakteerd op welverdiende bananen en drank.

Bijzonder was dat we het klaar speelden om in de eerste 100 km 6x lek te scoren. 6x Classens, 4xPiet en 2xMarc. Verder was het een mooie rit, waarbij we veel door de Zuid-Limburgse heuvels mochten rijden via leuke binnenweggetjes. 's Avonds hebben we gezellig gegeten bij ons appartement. In een aparte ruimte werden we met andere gasten getrakteerd op een heerlijke maaltijd, waar wij ervoor zorgden dat we onze verloren energie weer aanvulden. Daarna terug naar het appartement om onder het genot van een Warsteiner gezellig de avond vol te keuvelen. Om 23.45u vond iedereen het welletjes en ging moe maar voldaan naar bed.  Vanmorgen had Theo P. alweer gezorgd voor een goed ontbijt. Om 8 uur zaten we reeds aan tafel.  Nu (9 uur) zitten we te wachten op Sjaak die even naar de fietsenmaker is vanwege een WW (Wiens Wiel). We hebben alweer bijna 1 ½ treesje van Piet zijn eieren op, dus dat gaat wel lukken. Tot op heden moeten we het doen zonder WC papier, maar dat komt in de loop van de dag wel goed. Vele groetjes aan iedereen maar vooral aan Theo, waarvan we vernomen hebben dat ie weer thuis is! Groetjes van Mark en de rest.

Zaterdag, 13 juni

Oirlo Kuttingen Lullingen OirloSjaak was mooi op tijd terug van de fietsenmaker en dus konden we net voor tienen beginnen aan onze tocht door België. De tocht kende vele hoogtepunten, want het ging constant berg op en berg af. Niet van die relatief korte steile klimmetjes van Zuid-Limburg, maar veelal lange beklimmingen van enkele kilometers met een behoorlijk stijgingspercentage. In Banneux stond Theo na 68 kilometer op ons te wachten om ons weer te verwennen met voedsel en drank en dat was hard nodig. Na de pauze ging het richting Charneux, waar Theo wederom een ingelaste pauzeplek prima verzorgde. Na 120 zware kilometers kwamen we aan bij het hoogtepunt van  het weekend: we bereikten het plaatsje Kuttingen. Een gehucht van niet meer dan 4 woningen, maar dat maakte ons niet zoveel uit. Daarna nog een kleine afdaling en een beklimming naar ons appartement en de tweede fietsdag zat erop. Vandaag geen bandenpech. Het enige technische mankement was dat Mark onderweg zijn remblokje verloor, maar Jan ‘Arendsoog’ Cox vond blokje, ringetje en schroefje weer terug, die her en der op en langs de weg waren beland en we konden dus weer snel verder. 122 kilometer gefietst met een gemiddelde van 23.0 km/h. Dit gemiddelde geeft toch aan dat het een zware dag was, en dat wordt bevestigd door de geregistreerde hoogtemeters: 1.800. ’s Avonds kregen we bezoek van de Beetjes Peter, Leo en Martha en hadden we een gezellige avond inclusief een bezoekje aan een restaurant, waar we lekker aten. Ondertussen was Marc C. al op de trein gezet om bij het feest van zijn zus te zijn. Hij zal daar ongetwijfeld hebben verteld hoe gemakkelijk hij de afgelopen dagen de bergen opging. Nadat hij van Piet een wonderdrankje had gekregen. Zo meteen reizen we huiswaarts via een tocht van opnieuw ruim 130 kilometer. We zien dat er wat regen aankomt, maar hopelijk valt het mee. Het gaat ons allen goed en zeggen aan jullie allemaal: tot straks!

Zondag, 14 juni

En zo eindigden we om 5 voor 4 vanmiddag bij SEP waar we onze OLKO volbrachten. 5 minuten te vroeg en dat is een eerste verbeterpunt in het draaiboek voor volgend jaar! Eerder die dag vertrokken we na een voedzaam ontbijt voor de laatste etappe naar Oirlo over een afstand van 138 kilometer. Eyserbosweg & Doodeman waren de beklimmingen die ons nog te wachten stonden, voordat we het Zuid-Limburgse verlieten, daarna ging het via de Selfkant en vanaf Roermond grotendeels langs de oostkant van de Maas (Neer – Kessel etc) via Maasbree weer terug. 137 kilometer en toch nog 500 hoogtemeters.