Tilff-Bastogne-Tilff

Helaas heb ik door materiaalpech deze monstertocht van 245 km niet volledig kunnen volbrengen. Wel stond ik om 3:15 uur (!) naast mijn bed om om 4:15 uur met zwager Tom vanuit Geleen naar Banneux te rijden, waar de overige 8 Piekers in een hotel hadden overnacht.

Daar bleken de plannen veranderd, want i.p.v. met de auto’s naar de startplaats te rijden sprongen we om 5:50 uur gelijk op de fiets en pikten de route vlak bij Banneux al op. Dat kon, omdat één van de deelnemers zaterdag alle startkaarten al had opgehaald. De routes van de laatste kilometers na de start en voor de finish vallen samen, maar we hebben niet de moeite genomen om het eerste knipje in onze controlekaart in Tilff te gaan halen. Op ca. 50 km dacht ik, dat ik een steentje tegen mijn frame kreeg, maar een achterligger waarschuwde mij voor een mogelijke gebroken spaak. Ik ben doorgefietst om bij de groep te blijven, maar dat kostte mij opeens wel erg veel moeite. Bij een korte stop werd de diagnose bevestigd. Er kwam net een Spaans ploegje mèt volgauto voorbij, waarvan de chauffeur stopte en mijn fiets achterin en mij voorin zette. Zo zette ik de tocht op een andere manier voort dan eigenlijk de bedoeling was. De man sprak helaas alleen maar Spaans en ik niet. In Bastogne werd ik, na een uitgebreide fotosessie van zijn ploeg bij de rotonde met het monument van Luik – Bastenaken – Luik, bij de bevoorrading afgezet. Daar stond een materiaalwagen van Mapic, waar ik een reserve-achterwiel met het juiste aantal tandwielen kreeg, zodat ik de tocht kon voortzetten. Ik sloot aan de 4 laatste Piekers, waarbij we de Spaanse ploeg met volgauto nog diverse keren, vrolijk groetend, zagen. Toen we even stil stonden om op elkaar te wachten, stopte het busje bij ons met de vraag: “Problema?”. Uiteindelijk ben ik uit het groepje weggereden, trof bij bevoorradingen zwager Tom en solo-Pieker Gerrit van Ginkel (TC Oostrum) uit Venray, en zag 3 Piekers op een terras in Stavelot zitten. Voor de tellers: de 10de Pieker reed in z’n eentje vooruit en is zelfs doorgereden naar Tilff om daar zijn laatste knipje te halen en weer terug naar Banneux, toch 2x ca. 20 km. Zelf heb ik de tocht met de 3 tot Banneux volbracht, waar geregeld was, dat na terugkomst op één van de kamers nog gedoucht kon worden. Ik had toch een respectabele 192 km op de teller in 25,3 km/h. Het aantal hoogtemeters bedroeg incl. busrit ca. 3.000 m. Tom arriveerde een kwartiertje later en toen moesten we nog met de auto naar Tilff om mijn eigen achterwiel (en de borg van een stapel stuurplaatjes) op te halen.