Jaarverslag 2019

Verslag seizoen 2019 van Tourclub Ysselsteyn

Onze vereniging telt momenteel 114 leden: 16 vrouwen en 98 mannen. Ten opzichte van 2018 is dit een toename van 4 leden. De gemiddelde leeftijd is 56,2 jaar en we hebben 21
leden die ouder zijn dan 65 jaar.
Op 3 maart 2019 hadden we onze eerste tocht op de weg en zijn we rustig begonnen in onze nieuwe kleding. We rijden in Ysselsteyn nog altijd met 3 groepen: A-, B- en C-groep en in Oirlo met 2 groepen, de A- en B-groep. Als er niet veel fietsers zijn worden de groepen
samengevoegd en wordt er in één peloton gereden.
Op 2 de paasdag is er door enkele leden uit Ysselsteyn en Oirlo “Rondom de Totenhügel” in Siebengewald gereden.
Zaterdag 27 april hebben we met slechts 2 leden uit Ysselsteyn en 7 uit Oirlo de Oranjetocht in Horst gefietst. De weersvoorspellingen waren slecht en deze keer had buienradar ook nog
gelijk. Tijdens de tocht begon het steeds harder te regenen en als een paar verzopen katers zijn we naar de finish gereden. Na een warme douche kwamen we weer bij.
Zondag 5 mei hebben we Deurne-Deurne gereden, een mooie tocht en na afloop is er altijd heerlijk gebak met koffie in het gemeentehuis.
Het 11 de OLKO-weekend van Oirlo vond van 14 t/m 16 juni plaats. Doel van de eerste dag was Hertme, net boven Borne in Twente, waar we met 7 A’s en 10 B’s via Duitsland heen
fietsten. Zaterdag vertrok de A-groep na de regenbui voor een mooie tocht van 165 km, bekend als de Hel van Twente, maar het mooiste was toch het Duitse stuk, dat als een
vierkant tussen Overijssel en Drenthe in Nederland steekt, met een heuvelrug, waar we meerdere keren op en af moesten. Zondag ging het via een andere route terug naar Oirlo,
waarbij de wind duidelijk in de verkeerde hoek zat.
In het weekend van 21-22 en 23 juni hebben we Ysselsteyn-IJsselstein-Ysselsteyn gefietst. Vrijdag morgen zijn we met 3 vrouwen en 8 mannen vertrokken naar IJsselstein in Utrecht.
Het vertrek was om 9.30 uur en ‘s middags om 16.15 uur waren we bij ons hotel. Na enkele
 IJsselsteinse toertocht. Deze tocht werd op zaterdag gereden. Het was een schitterende, goed georganiseerde tocht langs de rivieren rond IJsselstein. Na afloop van de tocht was het
gezellig op het terras. ‘s Avonds hebben we onder leiding van Truus nog een stadswandeling door het historische IJsselstein gemaakt. Zondag morgen na het ontbijt zijn we weer naar huis gefietst. Het was heet en met een flinke wind op de kop was het laatste stuk afzien. Bij ons clubhuis hebben we het weekend afgesloten met een heerlijk diner.
Zondag 7 juli hebben we in Ysselsteyn onze kermistocht gereden en na afloop koffie met vlaai. Een week later op zondag 14 juli hebben we de sponsortocht gereden. Met een grote groep leden zijn we bij alle sponsoren langs geweest om foto’s te maken in ons nieuw tenue.

Ook hebben we nog foto’s gemaakt bij de banner van Mike Teunissen, die op zaterdag 7 juli de gele trui had gewonnen.
Op zaterdag 20 juli hebben we met 7 vrijwilligers en hulp van Bovento ons “Piëlrundje Ysselsteyn” weer begaanbaar gemaakt. Bij de storm van het voorjaar waren namelijk veel
bomen, die op onze route lagen, omgewaaid.
Op woensdag 7 augustus hebben we met een grote groep leden van Tourclub Ysselsteyn de receptie van Mike Teunissen bezocht. Die had een geweldige prestatie geleverd in de Tour
de France door het winnen van de gele trui.
Op 25 augustus werd door 15 leden uit Oirlo de 12 de editie van de Geert Classic naar Kevelaer verreden.
Dit seizoen zijn er weinig lange tochten (Achelse Kluis, Y-M-Y) gereden, omdat het weer dit niet toeliet. Hopelijk kunnen we in 2020 deze tochten weer oppakken.
De tochten voor de mtb’ers beginnen meestal eind september en met een grote groep van de club hebben we de Toertocht van Venray gefietst.
Onze eigen “Pepernotentocht” stond dit jaar op 1 december op de agenda. Mede dankzij het weer, de goed samenwerkende pepernotencommissie en een grote groep vrijwilligers is het
dit jaar een ongekend succes geworden. Het aantal deelnemers overtrof ruimschoots onze verwachtingen. We hadden 500 broodjes, 25 peperkoeken, 70 liter soep en fietsdrank
ingeslagen, maar dit was veel te weinig. Het exacte aantal deelnemers is niet bekend, maar is ca. 600. Het bestuur wil dan ook alle commissieleden en de vrijwilligers hartelijk bedanken
voor de geweldige inzet en hopelijk kunnen we in 2020 weer op jullie rekenen. Het succes van de Pepernotentocht is bekroond met het “extra goed geregeld” certificaat
van de NTFU.
Op zaterdag 28 december hebben we onze jaarlijkse Après ATB tocht gehad. Dit was dit jaar voor de laatste keer in Herberg de Peel. Het was mooi fietsweer en we hebben in 2 groepen
grotendeels de Pepernotentocht gefietst. Na afloop hebben we genoten van het eten en nog
gezellig na geborreld. Op deze avond hebben we op gepaste wijze afscheid genomen van Liesbeth en Johan. Namens de club hebben we een mooi houtsnijwerk en een bos bloemen
overhandigd.
Overige zaken van de club:
Het sponsorcontract van Herberg de Peel is overgenomen door Roelanzia, dit betekent dat Roelanzia de komende 4 jaar hoofdsponsor is.

Het bestuur heeft dit jaar 3 regio bijeenkomsten bezocht van de NTFU.

Eind oktober hebben we in de schouwburg een bedrag van € 300,99 mogen ontvangen van de Rabo clubsupport actie.
Vanaf november zijn we weer aan het spinnen in het spinninglokaal van Annemie en Maarten. Annemie en Maarten hartelijk dank voor het beschikbaar stellen van de spinningruimte. Een vast groepje fietsers uit Oirlo spint regelmatig bij Fitklub in Veltum, maar de tanende deelname van fietsers in het algemeen dwingt de sportschool tot het
schrappen van lesuren. Wel is er altijd de mogelijkheid om virtueel te spinnen.
Bijna wekelijks zijn er vrijwilligers bezig met het bijhouden van onze MTB route.

Het bestuur wil alle vrijwilligers, die zich het afgelopen jaar, op welke wijze dan ook, voor de Tourclub hebben ingezet, hartelijk bedanken. Want zonder inzet van de leden bereiken we
niets: samen zijn we Tourclub Ysselsteyn.